El ridícul informatiu de TV3 de la Copa Amèrica
El passat 9 de setembre el programa 'Els Matins' es va fer ressò d’un reportatge de Directa.cat que demostrava que la Copa Amèrica
està falsejant les dades d’audiència i visitants per justificar unes
subvencions públiques de gairebé 60 milions d’euros i un seguit de
privilegis fiscals. Durant setmanes, amb reiteració, als informatius de TV3 hem estat repetint aquests mateixes xifres manipulades, sense haver-les contrastat prèviament. I és que de bon començament, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) havia
estat identificada pels promotors com una col·laboradora necessària
d’aquest engany. “Si ens ajudeu, assolir l’èxit serà molt més fàcil”.
Tots som responsables de l’error comès, encara que els primersassenyalats
professionalment siguin els companys que han posat cara a aquestes
falsedats. [El departament d']Informatius ha comprat sense rigor i amb
indiferència aquestes xifres inventades pels organitzadors i avalades
pels polítics. I [el departament d']Esports s’ha apuntat a la festa amb
una eufòria desmesurada.
Però
el de la Copa Amèrica no és un problema puntual, ve de lluny. Cal una
reflexió profunda sobre el periodisme que estem fent. S’ha fet massa
habitual assumir com a “veritats absolutes” totes les informacions que
ens arriben en forma de comunicats, informes o estudis, des de
l’administració i d’organitzacions de tota mena. Molts companys fan un
esforç diari per triar i descartar informacions tòxiques, llegir
críticament les notes i informes que arriben a la redacció [de TV3]
continuadament. Però es veu que no n'hi ha prou. Cal lluitar contra la
dinàmica que estalvia pensar i redueix la feina del periodista a exercir
de corretja de transmissió sense cap mena de filtre o interpretació
crítica de la informació. Tot consisteix a reduir el text del comunicat,
buscar unes imatges adients i trufar la notícia amb un especialista que
acrediti el missatge.
Aquest
és un debat habitual a la redacció que molts responsables d’Informatius
esquiven perquè tenen normalitzat que el seu compromís està en les
persones que els han nomenat i no amb la ciutadania. L’excusa és sempre
la promesa d’una futura renovació dels informatius que dura anys i que
en el millor dels casos quedarà en un canvi de decorat, com ha passat
habitualment en aquestes quatre dècades de vida.
Fins
ara no hi ha hagut cap gest per reconèixer la greu errada comesa potser
perquè pensen que no és una errada. Caldria recordar al Consell de la
CCMA i a la seva presidenta, Rosa Romà, que un mitjà públic no és
un instrument al servei dels interessos del Govern de torn. Nosaltres
ni “creem marca” ni participem de manera irreflexiva en les campanyes i
els projectes polítics de les administracions i dels partits. Cal un
separació clara entre els interessos empresarials, el màrqueting i
l’exercici d’un periodisme veraç i honest.
Tenim
la redacció més important de Catalunya i som un mitjà públic, però
l'organització dels recursos falla si no som capaços de detectar
falsedats com les de la Copa America. Estem massa abocats a produir per
les múltiples finestres sense reflexió i això és el que cal canviar.
Molts mitjans han creat departaments de verificació els últims anys i
aquí no s'ha donat cap pas. És que no ens importa la qualitat de la
informació?
Des
de l’SPC animem tots els companys a dir prou a aquest periodisme que
ens volen imposar. És un bon moment per activar aquest nou '30 minuts'
lligat a l’actualitat i explicar les falsedats de la Copa Amèrica. Però
l’urgent és demanar perdó a tots aquells que s’han sentit enganyats per
algunes de les nostres informacions.
Comentaris