El ridícul informatiu de TV3 de la Copa Amèrica

 

El passat 9 de setembre el programa 'Els Matins' es va fer ressò d’un reportatge de Directa.cat que demostrava que la Copa Amèrica està falsejant les dades d’audiència i visitants per justificar unes subvencions públiques de gairebé 60 milions d’euros i un seguit de privilegis fiscals. Durant setmanes, amb reiteració, als informatius de TV3 hem estat repetint aquests mateixes xifres manipulades, sense haver-les contrastat prèviament. I és que de bon començament, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) havia estat identificada pels promotors com una col·laboradora necessària d’aquest engany. “Si ens ajudeu, assolir l’èxit serà molt més fàcil”.

Tots som responsables de l’error comès, encara que els primers

assenyalats professionalment siguin els companys que han posat cara a aquestes falsedats. [El departament d']Informatius ha comprat sense rigor i amb indiferència aquestes xifres inventades pels organitzadors i avalades pels polítics. I [el departament d']Esports s’ha apuntat a la festa amb una eufòria desmesurada.

Però el de la Copa Amèrica no és un problema puntual, ve de lluny. Cal una reflexió profunda sobre el periodisme que estem fent. S’ha fet massa habitual assumir com a “veritats absolutes” totes les informacions que ens arriben en forma de comunicats, informes o estudis, des de l’administració i d’organitzacions de tota mena. Molts companys fan un esforç diari per triar i descartar informacions tòxiques, llegir críticament les notes i informes que arriben a la redacció [de TV3] continuadament. Però es veu que no n'hi ha prou. Cal lluitar contra la dinàmica que estalvia pensar i redueix la feina del periodista a exercir de corretja de transmissió sense cap mena de filtre o interpretació crítica de la informació. Tot consisteix a reduir el text del comunicat, buscar unes imatges adients i trufar la notícia amb un especialista que acrediti el missatge.

Aquest és un debat habitual a la redacció que molts responsables d’Informatius esquiven perquè tenen normalitzat que el seu compromís està en les persones que els han nomenat i no amb la ciutadania. L’excusa és sempre la promesa d’una futura renovació dels informatius que dura anys i que en el millor dels casos quedarà en un canvi de decorat, com ha passat habitualment en aquestes quatre dècades de vida.

Fins ara no hi ha hagut cap gest per reconèixer la greu errada comesa potser perquè pensen que no és una errada. Caldria recordar al Consell de la CCMA i a la seva presidenta, Rosa Romà, que un mitjà públic no és un instrument al servei dels interessos del Govern de torn. Nosaltres ni “creem marca” ni participem de manera irreflexiva en les campanyes i els projectes polítics de les administracions i dels partits. Cal un separació clara entre els interessos empresarials, el màrqueting i l’exercici d’un periodisme veraç i honest.

Tenim la redacció més important de Catalunya i som un mitjà públic, però l'organització dels recursos falla si no som capaços de detectar falsedats com les de la Copa America. Estem massa abocats a produir per les múltiples finestres sense reflexió i això és el que cal canviar. Molts mitjans han creat departaments de verificació els últims anys i aquí no s'ha donat cap pas. És que no ens importa la qualitat de la informació?

Des de l’SPC animem tots els companys a dir prou a aquest periodisme que ens volen imposar. És un bon moment per activar aquest nou '30 minuts' lligat a l’actualitat i explicar les falsedats de la Copa Amèrica. Però l’urgent és demanar perdó a tots aquells que s’han sentit enganyats per algunes de les nostres informacions.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Salvem la nostra professionalitat

Un procés participatiu per avançar o per seguir a la roda del hamster?

La vergonyosa conxorxa de Tatxo Benet i David Madí per vendre 8 documentals a TV3